Petua Hilangkan Jerawat Nasi, Jerawat Batu dan Sebagainya

ASSALAAMUALAIKUM AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM

hye u ollzz!!! u ollz prnh naik jerawat tak?? tak prnah????!!!! tak cukup umur agi tu. kih3. ok ari ni tekann hidup melanda lgi bile tgk muka ade jerawat dalm crmin..

petua hilangkan jerawat


rase cm nk amik kulit durian berus muka (lagi truk la plak jdinya) atau amik muka berus je kt jalan tar (er.. kna amik skli ngn kpla la plak) ok lupekan. ptua di atas membawa bala. nak gak jdi cm lisa surihani,, flawless kn dye pnye muka?? sumber uncle Google jugak,, hehe

so, kt cini muja nak kongsi cara hilangkan jerawat, tapi untuk org yg bnyk masa terbuang kat umah la. kalau study cam muja ni, gne oxy 10 sudaa. hehe... enjoice!!!

Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .
Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda . Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.
Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.
Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.
Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.
Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.
Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.
Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.
Oleh azdriana9

14 comments:

  1. Org yg post ni dye buat ke agaknye petue tu... rasenye tidak same skali... sbb muja ni malas... rajin study je... kah3....

    ReplyDelete
  2. salam singgah tengahari tuan blog... :)
    terima kasih~

    ReplyDelete
  3. thanks join segmen entry terbaik jeritpekik..

    peh banyknye tips..boleh try naty..
    nice entry btw..

    ReplyDelete
  4. ohhh yeahhh boleh try ni... tengs muja share.. ena dua tiga menjak ni selalu naik jerawat

    ReplyDelete
  5. Jerawat di muka makin bnyk.Sedih je rasa.Agak2 petua mna yg sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. errkkk,,, tngok masa dan keperluan sendiri kot :')

      Delete
  6. Kalau gne ubat gigi pon boley . Nk tau x . Kitew ade dgr klo nk hilangkn jerawat batu yg bru nk tumbuh ltk ubat gigi (jenama ape2 pon sme je aslkn ubat gigi) letak kt citu lps tu biar kn kering. Bru bilas , pastikan bila nk gne ltk time mlm , pastu pgi bru bilas . Ok bebeh. INGAT , TIME JERAWAT BRU TUMBUH JE . , choy nk ltk time dh nanah pon x pew lah. Heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. perghhhh,, ni petua kena amal nih,, nk try la... mana tahu berkesan,, tocey ni :D

      Delete
    2. klu jerawat yg x jd kuar tp dia jd keras kt dlm kulit..mcm mna nk buat

      Delete
  7. klu jerawat yg nk kuar tp x jd kuar..mcm mna plk..d jd keras kt dlm je tp tk kuar di prmukaan kulit

























    ReplyDelete
  8. Serius malu if byk jerawat kt muka.. Tambah2 jerawat batu.. Self confidens pon kurang..Jom usha2 supplemen terbaik utk atasi masalah ni dan cantikkan muka

    Dapatkan juga produk utk cantikkan kulit muka yang betul

    ReplyDelete

jot down your opinions here.. thank you for reading :)