tak nak!!! aku sayang!!! - Nurmujahidah

Latest

Lifestyle / Personal / Review / Beauty / Cosmetics

Thursday, September 15, 2011

tak nak!!! aku sayang!!!

ASSALAAMUALAIKUM.... AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM,,

hye u ollz!!!
korg korg korg!!!!
nk tnye,, korg botak tak,, hehe
sorry,, gurau aja masa tak boleh dong,,
korg tgk title tu,, apa yang tak nak nye muja ni,,???
k,.. mj sbnrnya nk cakap pasal masalah yang salu dialami oleh perempuan
tapi,,, lelaki turut mengalaminya (time dah tua la cikit,,, bangga la tuu.. wekk)
ok.. masalahnya ialah keguguran rambut
orang pakai tudung cam muja pn jaga rambut tau...
muja pun stress amat waima selai rmbut gugur,,, trus rse uuuuuurrghh!!!

munkinkah mukmin jadi cmni?? hahaha!!!!!!!!!!!

cmtu la luahannya time rmbut gugur,,
time dok asrama dlu lagi truk,,,
dh duk ramai2,, hari2 kna sapu rambut,, klu jual jadi rambut palsu,, muja mmg dh kaya dh,,
nasib tk leh jual,, keh3
tak nak buang!!! aku sayang rambut aku!!! uwaaaaa!!!!!

cm ni la lbey kurang gumpalan time sapu dorm,,, geram nak gam blik kt kpla,, uwaaa!!!

nak camni versi hitam boleh? hehe :P

k r,, melalut je,,, enjoice petua di bawah!!! :D

Hindari Rambut Gugur

  1. Masukkan tiga sudu besar serbuk teh ke dalam secawan air mendidih. Kemudian tapiskan. Bancuh air teh bersama sedikit serbuk inai dan sebiji putih telur hingga sebati. Apabila sebati, sapukan pada kulit kepala dan biarkan selama tiga jam. Seelok-eloknya amalkan dua minggu sekali.
  2. Tumbuk sedikit arang sehingga lumat. Kemudian campur dengan minyak kelapa. Sapukan ramuan ini pada seluruh rambut dan biarkan selama dua jam. Basuh rambut dengan syampu dan keringkan. Lakukan seminggu sekali.
  3. Campurkan air asam jawa dan santan ke dalam satu bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga kenanga atau bunga-bunga yang wangi. Basuh rambut menggunakan campuran tersebut. Rambut akan berbau harum tanpa disyampu.

Petua pertama

Keguguran rambut akibat dari banyak sebab. Kebiasaannya dialami oleh yang baru lepas bersalin. Ini perlu dijaga kerana rambut adalah mahkota seorang wanita. Bagi muslimah yang memakai tudung pula adalah juga satu faktor menyebabkan keguguran rambut tapi itu bukan satu alasan tidak memakai tudung. Ikutilah petua ini langkah demi langkah untuk mendapatkan rambut yang cantik dan wangi.

Pertama sekali selalulah menyapukan perahan air limau nipis untuk menghilangkan kelemumur selama 2 minggu. Kelemumur juga boleh menyebabkan keguguran rambut. Kemudiannya anda memerlukan santan untuk menyuburkan rambut. Santan perlu dilumurkan keseluruhan rambut hingga kekulit kepala bagi mendapatkan hasil yang baik. Tidak perlu terburu-buru untuk membasuhnya perapkan dengan tuala untuk setengah jam. Biarkan ia berminyak dan meresap. Kemudian basuh dengan air suam.

Buatlah barang sebulan. Bagi anda yang rajin selepas rawatan menyuburkan rambut gunalah daun lidah buaya untuk mendapatkan rambut yang lebih cantik lagi menawan. Caranya ambil lendir daun lidah buaya tu dan sapukan kepada rambut hingga kekulit kepala. InsyaAllah dalam masa 2 bulan rambut anda tidak akan gugur malah semakin cantik dan sihat.

Ini kerana kesan dari khasiat buah limau nipis, santan dan lidah buaya yang sememangnya sesuai dijadikan penawar bagi mereka yang mengalami keguguran dan ketidaksuburan rambut.

Petua Kedua :

Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama sejam. Lakukan 2 kali seminggu.Insyaallah anda akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat semulajadi.

Petua Ketiga :

Ambil lemak ayam dan masak sehingga menjadi minyak. Sapukan ke kuit kepala seeloknya pada waktu malam. Amalan ini juga dapat mencegah kelemumur.

Petua Keempat :

Rendamkan kacang hijau semalaman. Tapis dan gunakan airnya bagi disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan2. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh. Di samping itu, elakkan mengikat rambut dgn getah.

Kesimpulannya, jagalah kesihatan rambut anda dengan cermat. terutama kepada yang perempuan, jagalah ianya sebaiknya.

sumber



1 comment: