apa perlunya doa bila hidup aku telah sempurna? - Nurmujahidah

Latest

Lifestyle / Personal / Review / Beauty / Cosmetics

Tuesday, November 27, 2012

apa perlunya doa bila hidup aku telah sempurna?

ASSAALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM. 
join exabytes here :D

bila lepas solat aku selalu teringat. 
aku salu baca doa sama yang keramat. 
ayat-ayat yang sepatutnya jadi pembakar semangat. 
untuk belajar dan memerah keringat. 
doa yang students baca before their class start. 
macamlah maksudnya aku ingat. 
bagai tiada langsung benda lain yang dihajat. 
kan ke doa dalam bahasa yang kita faham lebih mujarab dan berkat? 
macam biasa aku buat-buat penat.

sebenarnya aku rasa macam ALLAH dah bagi banyak sangat. 
nak senaraikan pun aku tak larat. 
seperti tiada lagi yang tak lengkap. 
tanpa kusedar dalam diri ini banyak kekurangan terdapat. 
tapi aku buat-buat macam tak ingat. 
aku tau aku ni bajet je hebat. 
apabila kekurangan dan kebimbangan menyengat. 
automatically 'tiada manusia yang sempurna'  menyerang sebagai ayat. 
hilang lagi rutin berdoa benda yang dah diniat. 
logikkah aku meminta emas 24 karat? 
ahhh. ALLAH rabbi baik amat. 
semua yang aku inginkan selama ni aku dapat. 
kadang-kadang benda tu aku tak tau pun sebenarnya aku berhajat.

tapi bila kufikir-fikirkan memang la. 
tiada manusia yang sempurna. 
memang frasa ini diketahui semua. 
tapi masih ramai jugak yang perasan dan berkata. 
apa perlunya doa jika 'hidupku telah sempurna'?
aku tulis aku pulak yang terasa.
tapi taukah mereka tahap sempurna tu macam mana? 
macam ini ka macam itu ka. 
macam mana kita boleh berhenti berharap semata-mata. 
kerana sempurna yang tidak tahu di mana letaknya. 
oleh sebab sempurna tidak nampak dek mata. 
sentiasa ada ruang pembaikan perlu dicuba dan diteroka. 
jadi doalah senjatanya. 
senjata umat Islam, agama yang sempurna. 

so, why can't i pray for the best i can get even though it is not yet a perfection. 
at least i can get to the extent that it is the nearest to perfection. 
maybe i need more attraction. 
maybe i need more education. 
maybe i need more creation. 
maybe i need more communication.
then i can get myself to the near perfection even not a perfection. 
this is when doa plays its function. 
to never let giving up to human. 
hope is there for a protection. 
protection from misery and heart broken.

7 comments:

  1. jangan lupa doakan juga buat keluarga, rakan2 dan saudara2 kita yang sedang di dalam kesusahan sekarang.. doa kita akan lebih afdal jika kita mendoakan orang lain juga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya ALLAH sekali ngan abang boni nanti masuk dlm doa muja,, hehe

      Delete
  2. Allah... aku taknak jauh daripadaMu, aku perlu doa meski hari demi hari tetap jua aku mengulangi kesilapan yg sama ! aku perlu doa kerana apa yang ku ada milikMu ! aku perlu doa itu dgn byk sebab !

    #setuju,ukuran sempurna itu bagaimana. hanya Dia yg Maha Sempurna . nice sharing dear, muhasabah diri, ayat pun cun :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq akak matahari,, hehe,, alamak,, tuan punya ayat cun tak? hehe

      Delete
  3. berdoa la semoga beroleh keberkatan dariNya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allh cm,,, keredhaan Dia sangat diperlukan di sana nanti,,

      Delete
  4. pergh! susunan bait ayat yang sangat osem.. ayat hujung semuanya sama je matinya.. terbaik lah muja.. and semoga allah sentiasa membantu muja dalam apa jua hal.

    ReplyDelete