berbudi bahasalah sebelum kamu dibahasakan - Nurmujahidah

Latest

Lifestyle / Personal / Review / Beauty / Cosmetics

Sunday, February 17, 2013

berbudi bahasalah sebelum kamu dibahasakan


ASSAALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM. 
join exabytes here :D

memang perit jadi pengikut orang ni
salah sikit terus dicaci maki
walaupun bukan dibuat sesuki hati
tegur la bukan dengan mengeji

tapi inilah cabaran yang terpaksa dihadapi
peringkat permulaan memang macam ni
aku sendiri dah tulis dalam ENTRI INI
tapi kini aku yang sentap sendiri

ketahuilah yang aku bukan sengaja
kesalahan yang dilakukan bukan aku pinta
salah yang aku sendiri tidak duga
salah ke menegur secara berbudi bahasa

ini tak main hentam sesedap bahasa
belum apa-apa dah menghamun sesuka jiwa
terpana aku yang masih tak tahu pape
tetiba serang tanpa sebarang petanda

aku tahu la aku salah
tapi ada ke manusia yang tak pernah buat salah
ko buat aku rasa tak bersalah
bila ko terus marah-marah bila aku buat salah

soalan pertama kau pun dah ada unsur kemarahan
padahal aku masa tu perlukan keterangan
penerangan apa salah yang aku dah lakukan
salah ke bagitau je dengan cara aman?

lain la kalau kau bagitau then aku buat tak layan
kalau macam tu boleh la kau nak meroyan
sesungguhnya kau buat semak aku punya fikiran
nasib baik dalam hati aku ada taman

serangan kau aku balas dengan lemah gemalai
orang lain sentiasa betul dan perlu dibelai
prinsip yang ini terpaksa aku pakai
harap mereka yang sayang aku bertambah ramai

alhamdulillah kesalahan dah diperbetulkan
nasib baik ada sabar di hati Allah berikan
kalau hari tu aku ikutkan hasutan setan
memang sah la kesalahan itu aku biarkan

mesti aku biarkan je kau punya soalan
biar ko marah sorang-sorang tak de yang layan
time tu aku tak de dah nak kesian-kesian
tapi tula aku masih waras dan punya akal fikiran



3 comments:

  1. Siapa? Siapa kacau muja ni, meh lana buat lambungan chicken chop kat beliau!

    Ok, abaikan. Tak lawak kan muja..takpa2,lana paham,eh.

    #Muja..nak alamat rumah boleh? kalau tak leh, muja bagi jelah apa2 alamat yg kalau kirim apa2, mmg boleh smpai ditgn muja dgn slmtnya.
    Berapa banyak 'apa2' la aku ni (-.-)

    ReplyDelete
  2. klo x sbr msti dh lm dilmbung erk..hehe

    ReplyDelete