Muzik Itu Kehidupan - Nurmujahidah

Latest

Lifestyle / Personal / Review / Beauty / Cosmetics

Wednesday, February 12, 2014

Muzik Itu Kehidupan

Muzik Itu Kehidupan | Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Untuk semester 3 tahun 2014, pelajar TESL 2 PISMP Semester 3 dikehendaki mengambil subjek minor Muzik. Sesungguhnya, Muja sangat suka menyanyi tapi, bermain alat muzik adalah satu perkara yang jauh berbeza

Bila Muja belajar muzik, Muja dapati hidup kita pun macam muzik. Kenapa? Sebab ciri-ciri dan sifat-sifat yang ada pada muzik.

Muzik itu ibarat kehidupan kita yang sentiasa ada turun naiknya
Anggaplah Minor itu adalah kunci semasa hidup kita selesa
Major pula kunci semasa kita menganggap saat hidup gila
Satu datangkan selesa, satu datangkan merana
Namun dua dua penting dan kena ada
Barulah lengkap melodinya

Tahukah anda muzik juga punyai tempoh masa atau detik?
Ya, bukan bacaan al-Quran sahaja yang punya harakatnya
Detik tertentu yang berbeza buat melodi makin indah
Alunan irama menjadi makin merdu dan gemersik
Namun ada juga saat tersilap mainan jari jemari pemuziknya
Terkehel juga muziknya. Biasala tu

Kadang naik kadang kadang turun
Banyak masa duduk bahagian minor
Tapi major kadang kadang perlu juga
Baru hidup terasa sempurna

14 comments:

  1. Muja ambil TESL ke? baru tahu.. Sama macam member saya, ambil TESL kat MSU...

    ReplyDelete
  2. Samalah kita..angah belajar muzik jugak skrg ni!! :D

    ReplyDelete
  3. Best ke belajar muzik.hehe, last belajar pun masa sekolah kebangsaan.

    ReplyDelete
  4. patut lah suara sedap. suara pun dah macam muzik. :D

    ReplyDelete
  5. Seronoknya ada peluang belajar main alat muzik. Teringin sangat dulu nak belajar main gitar lah, piano lah, tapi tak terbuat. Rekoder je la mampu main lagu twinkle-twinkle.

    ReplyDelete
  6. Zara xbrapa main instrumen muzik tp suka dgr muzik .. the piano guys.. heheh

    ReplyDelete
  7. suka nak belajar muzik..nak main gitar

    ReplyDelete